Oreo cheesecake





Vi friade julafton tillsammans med min syster familj i lördags. Jätte mysigt. Passade på att bjuda på något annat än julmat. Till förrätt  åt vi rökt älghjärta i en röra. Varmrätt dubbel marinerad älgstek och pressad potatis, och sen en Oreo cheesecake till efterrätt.  






Lindrig kaka från Jennysmatblogg. Bara att vispa, behöver ingen gräddning. 

Botten:
1 pkt med oreo cirka 150 gram
50 gram smält smör

Fyllningen:
3 dl vispgrädde
600 gram philadelphiaost
1 1/2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 pkt med oreo cirka 150 gram

Garnering
Oreo kakor

Gör oreo cheesecake så här :

Krossa kexens till botten i en matberedare, smält smöret och rör ihop med kexen. Fördela smeten jämnt i en form cirka 24 cm, och ställ kallt.

Vispa grädden fluffig så att den bildar rejäla toppar, vispa sedan socker, vaniljsocker och phialdelphiaost mjuk. Krossa kexen till smeten i matberedaren, och sedan vänder du ihop grädde med ostsmet och sist vänder du ner oreosmulorna. Häll upp i formen och ställ in i kylskåp över natten, minst.
Efter en fyra fem timmar tog jag ut min kaka och klädde den med oreo halvor ( jag delade dem på mitten först. ) Ställ sedan tillbaka i kylskåpet.

(Jag hade inte tid att he den i kylskåpet så jag la den i frysen i 4 h)